پلنوین
پلنوین ابزاری برای نوبت دهی اینترنی، مدیریت و آنلاین کردن هوشمند کسب‌وکار شماست

انواع سیستم های نوبت دهی

0 1,209

ایستادن در صف‌های طولانی، زمانی در ایران یک روال عادی بود، صفی برای خرید محصول، دریافت خدمات، مراجعه به مطب پزشک و حتی تلفن زدن. هیچ چیز مثل ایستادن در صف و اتلاف وقت، سرمایه‌های ملی یک سرزمین را هدر نمی‌دهد. انواع سیستم نوبت دهی بر مبنای نیاز انسان به نظم‌دهی مراجعه به سازمان‌ها، شرکت‌ها و تمام مراکزی که اربات رجوع دارند شکل گرفت و توانست تا حدود زیادی از ازدهام جمعیت، اتلاف وقت و هدر رفت سرمایه کسب‌وکارها و مشتریان آن‌ها جلوگیری کند. در این مطلب پلنوین شما را با انواع سیستم‌های نوبت دهی که طی سال‌های اخیر محبوبیت یافته‌اند آشنا می‌کنیم.

سیستم نوبت دهی چیست؟

سیستم نوبت دهی که با نام سیستم مدیریت صف هم شناخته می‌شود، مجموعه‌ای از ابزارهای مختلف از که برای کار تحلیل جریان بازدیدکننده‌ها و مدیریت آن‌ها را انجام می‌دهد. سیستم مدیریت صف که اختصار (QMS) نامیده می‌شود در پی جلوگیری از تشکیل صف است اما این تنها هدف و کاربرد آن نیست، بلکه در نهایت به مدیریت هرچه بیشتر مراجعه کننده یک کسب‌وکار و کارکنان آن می‌پردازد. ساماندهی فرآیندهای مالی و ارائه شیوه‌های نوین پرداخت دیگر خدماتی است که می‌توان از سیستم مدیریت صف انتظار داشت. اگر می‌خواهید همه چیز را در مورد سیستن نوبت دهی بدانید پیشنهاد می‌کنیم مطلب راهنمای جامع انتخاب سامانه نوبت دهی اینترنتی را هم مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید: سیستم مدیریت صف چیست؟

انواع سیستم های نوبت دهی کدام‌ها هستند؟

کسب‌وکارها از نظر بزرگی، نوع مراجعه کنندگان و خدماتی که ارائه می‌دهند بسیار متفاوت هستند. به همین دلیل سیستم‌های نوبت دهی‌ای هم که به آن‌ها نیاز دارند مشخصات گوناگونی باید داشته باشد. در طی سال‌های اخیر بر اساس نیاز بیزینس‌های مختلفی مثل بانک‌ها، دفاتر گردشگری، مطب پزشکان، درمانگاه‌ها، آرایشگاه‌ها، تعمیرگاه‌ها و هر کسب‌وکاری که مشتری و مراجع حضوری دارد، سیستم‌های نوبت دهی متفاوتی شکل گرفته است. در اینجا به معرفی آن‌ها و خدماتی که می‌توانند ارائه کنند می‌پردازیم.

۱. نوبت دهی فیزیکی

سیستم نوبت دهی فیزیکی امکان برنامه ریزی برای انواع مختلفی از خدمات را دارد و پس از انتخاب، نوبت مشتری را ثبت می‌کند. این سیستم هوشمند قابلیت تعیین مدت زمانی تقریبی انتظار مشتری و تعداد نفراتی که پیش از او قرار دارند را دارد. نوبت افراد توسط سیستم هوشمند پیج می‌شود و به این ترتیب بدون اینکه نیاز باشد صفی شکل بگیرد مراجعه کنندگان به ترتیب و با رعایت احترام می‌توانند از خدمات استفاده کنند.

اپراتور یا ارائه دهند خدمت تنها با فشردن یک دکمه مراجعه کننده را باخبر می‌کند و خدمات را ارائه می‌کند. در ایران بانک‌ها نخستین سازمان‌ها و نهادهای رسمی بودند که از خدمات نوبت دهی فیزیکی استفاده کردند. این سیستم به قدری کارآمد و مفید بود که به سرعت طرفداران زیادی پیدا کرد، به‌طوری‌که حتی برخی نانوایی‌ها هم برای مدیریت صف مشتریان این سامانه‌ها را خریداری کردند.

 ۲. نوبت دهی پیامکی

با همه‌گیر شدن استفاده از تلفن همراه در سراسر جهان این تکنولوژی نوین برای ارائه خدمات مختلفی مورد استفاده قرار گرفت. این روزها زندگی بدون تلفن همراه برای بیشتر افراد غیر قابل تصور است. سیستم نوبت دهی پیامکی از تلفن همراه برای خدمات رسانی به مشتریان استفاده می‌کند.

این سیستم در دسترس عموم مردم قرار دارد و به آن‌ها این امکان را می‌دهد که در هر زمان و مکانی که اراده کنند، نوبت خود را ثبت کنند. کارفرما به کمک این سامانه می‌تواند به راحتی مشتری را از زمان مراجعه بعدی آگاه کرده و یک پیامک یادآوری برای او ارسال کند.

استفاده از این سیستم بیشتر در درمانگاه‌ها و مطب پزشکان متداول بوده و نخستین بار در این مراکز بکار برده شد. به کمک این سیستم عبارت‌های مثل بی‌نظمی، بی‌حوصلگی و اتلاف وقت در عملکرد سازمان بی‌معنی می‌شود.

بیشتر بخوانید: نوبت دهی پیامکی چیست؟

۳. نوبت دهی اینترنتی

نوبت دهی اینترنتی پیشرفته ترین سیستم مدیریت صف است که در طول زمان بسیار متحول شده است. این روزها اپلیکیشن‌ها و سامانه‌های مختلفی بر بستر اینترنت کار نوبت دهی غیر حضوری را انجام می‌دهند. کاربران با چند کلیک ساده و در هرزمان و مکانی که اراده کنند می‌توانند بر اساس نیاز و سلیقه خود زمان مراجعه بعدی را مشخص کرده و از خدمات استفاده کنند.

استفاده از این سیستم بسیار ساده است و به نرم افزار یا سخت افزارهای خاصی نیاز ندارد، این درحالی است که برای راه اندازی سامانه نوبت دهی فیزیکی به کلی کابل کشی و تجهیزات نیاز است.

نوبت دهی اینترنتی بسیار منعطف است و این قابلیت را دارد که برای کسب‌وکارهای مختلف برنامه ریزی و اجرایی شود. استفاده از این سامانه‌های اینترنتی کسب‌وکار شما را به صورت ۲۴ ساعته در دسترس مشتریان قرار می‌دهد، به این ترتیب افزایش سطح درآمد یک امر طبیعی و مورد انتظار است.  نرم افزار نوبت دهی صف یک داشبورد کاربری ساده دارد و همه کارکنان به‌راحتی و بدون نیاز به دانش فنی خاصی می‌توانند از آن استفاده کنند.

مزایای استفاده از انواع سیستم‌های نوبت دهی چیست؟

استفاده از سیستم‌های نوبت دهی اینترنتی ضمن افزایش رضایت مشتریان به طور مستقیم تعداد مراجعه کنندگان را افزایش می‌دهد و همچنین با کاهش چشمگیر تعداد نوبت‌های کنسلی به افزایش فروش منجر می‌شود. به علاوه کمک می‌کند به صورت ۲۴ ساعته و حتی در روزهای تعطیل هم در کنار مشتریان باشید.

این سامانه‌ها ضمن نظم دهی به امور کسب‌وکار، میزان بهره‌وری کارکنان را به شکل محسوسی افزایش می‌دهند. امکان نظارت بیشتر بر رفت‌وآمد کارکنان و نظارت بر عملکرد آن‌ها هم به کمک این سامانه‌ها وجود دارد.

در آخر مدیران کسب‌وکارها به کمک آمار و گزارش‌های دقیقی که از سیستم دریافت می‌کنند می‌توانند استراتژی بازاریابی و فروش دقیق‌تری ترسیم کنند و برای زمان‌های کم مراجع هم برنامه ریزی کنند.

پلنوین چه خدماتی را در زمینه نوبت دهی ارائه می‌دهد؟

پلنوین یک سامانه جامع نوبت دهی آنلاین است که کلیه امکاناتی که برای راه اندازی نوبت دهی آنلاین مورد نیاز است را در بستر ابری به مشتریان خود ارائه می‌کند.

امکان ارسال پیامک و ایمیل یادآوری به مشتریان وجود دارد و همچنین این سامانه کمک می‌کند برای همیشه با بی‌برنامگی خداحافظی کنید. بسیاری مجموعه‌ها اعم از مراکز پزشکی و درمانی، آرایشگاه‌ها، سازمان‌ها و کسب‌وکارها، مراکز خدماتی و مراکز آموزشی از سیستم نوبت دهی پلنوین استفاده می‌کنند و توسعه کسب‌وکار خود را سرعت بخشیده‌اند.

حالا که با انواع سیستم‌های نوبت دهی آشنا شدید، اگر قصد استفاده از این خدمات را دارید با مراجعه به سایت پلنوین و ثبت نام می‌توانید ۱۴ روز به صورت رایگان از این خدمات استفاده کرده و با امکانات آن آشنا شوید.

مشاهده امکانات پلنوین


این مطالب را هم بخوانید:

۷ فایده مهم استفاده از سامانه نوبت دهی پزشکان

چگونه نوبت دهی آرایشگاه خود را آنلاین کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.