پلنوین
پلنوین ابزاری برای نوبت دهی اینترنی، مدیریت و آنلاین کردن هوشمند کسب‌وکار شماست

۱۰ نکته برای حفظ و نگهداشت مشتری در کسب و کارهای کوچک

0 201

حفظ و نگهداشت مشتری یکی از اصول مهم در موفقیت بازاریابی هر کسب‌وکاری است که در افزایش سود و کاهش هزینه‌های تبلیغات شما تاثیر بسیار زیادی دارد.  اگر یک پزشک باشید بیماران به شما مراجعه می‌کنند و برای پیگیری روند درمان خود تقریبا مجبور هستند باز هم به شما سر بزنند اما این امر برای سایر مشاغل صدق نمی‌کند و اگر نتوانید رضایت مشتری را جلب کنید شما را ترک خواهد کرد. جذب مشتری جدید برای هر کسب‌وکاری اعم از کوچک و بزرگ هزینه دارد اما حفظ و نگهداشت مشتری‌های کنونی چندان هزینه‌بر نیست و در عین حال سودآوری زیادی هم دارد. بنابراین رعایت چند نکته ساده برای تحقق این هدف و آموزش آن به کارکنان مقرون‌به‌صرفه خواهد بود. در این مطلب پلنوین تلاش کردیم ۱۰ نکته از مهم‌ترین مواردی که کسب‌وکارهای کوچک با رعایت آن می‌توانند مشتریان خود را حفظ کنند با شما مرور کنیم.

 

۱. کاری کنید مشتری احساس راحتی کند

آرامش و راحتی مشتریان باید به یک دغدغه اصلی شما و تک تک کارکنانتان تبدیل شود، بسیاری از کسب‌وکارهای بزرگ جهان از این طریق توانسته‌اند به جایگاه کنونی خود دست پیدا کنند. تنوع در راه‌های پرداخت، کاهش زمان انتظار مشتری، برخورد مناسب کارکنان و توجه به نیازهای مشتری همگی می‌تواند موجب راحتی او شده و دوست داشته باشد باز هم به شما سربزند و از خدماتتان استفاده کند.

 

۲. با مراجعان خود ارتباط نزدیک و هوشمندانه برقرار کنید

کسب‌وکارهای بزرگ تلاش می‌کنند با مشتریان خود ارتباطات نزدیکی و صمیمانه‌ای داشته باشند و برای آن هزینه‌های هنگفتی هم پرداخت می‌کنند. این کار برای شما به عنوان یک کسب‌وکار کوچک که تعداد مشتریان محدودتری دارید نباید خیلی سخت و پیچیده باشد. با کمک ابزارهایی که تکنولوژی در اختیار شما قرار داده مثل شبکه‌های اجتماعی، سایت و چت آنلاین همیشه در دسترس باشید و با حوصله به سوالات پاسخ دهید.

 

۳. از ابزارهای ارتباط با مشتری یا CRM استفاده نهایت استفاده را ببرید

حفظ مشتری کار ساده‌ای نیست و مخصوصا کسب‌وکارهای کوچک که با کمبود نیروی انسانی و وقت روبه‌رو هستند به تنهایی از عهده این کار بر نمی‌آیند. خوشبختانه امروزه تکنولوژی ابزارهای خوبی در اختیار شما قرار داده که با استفاده از آن‌ها می‌توانید به این هدف دست پیدا کنید. سیستم‌های مدیریت صف و ابزارهای ارتباط با مشتری از جمله این راهکارها هستند که اغلب رابط کاربری ساده‌ای دارند و همه کارکنان شما با کمترین دانش فناوری می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. یکی از مزایای این نرم افزارها این است که بانک اطلاعاتی جامعی از مشتریان را در اختیار شما قرار می‌دهد که در تصمیم‌گیری‌های استراتژیک هم به شما کمک زیادی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: CRM چیست؟

۴. برای آموزش مشتری وقت بگذارید

وقتی مشتری احساس کند تنها به فکر فروش محصول خود نیستید و برای استفاده بهینه او از خدماتتان وقت می‌گذارید قطعا اعتماد بیشتری به شما خواهد کرد و احتمال اینکه به یک مشتری وفادار تبدیل شود افزایش پیدا می‌کند. برگزاری وبینارهای تخصصی آموزشی، تهیه دفترچه‌های راهنمای استفاده از محصول و حتی وقت گذاشتن کارمندان برای توضیح نحوه عملکرد شما و شیوه استفاده از کالا و خدمات همگی راهکارهای آموزشی خوبی هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. تولید محتوای مفید از دیگر راهکارهایی است که اگر به صورت منظم انجام شود شما را از رقبا متمایز می‌کند.

 

۵. کمپین‌های مسئولیت اجتماعی هدفمند داشته باشید

کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ این روزها در کنار درآمدزایی و کسب درآمد نسبت به جامعه هم مسئولیت‌هایی دارند و با انجام این وظیفه می‌توانند تاثیر زیادی روی مشتریان خود بگذارند. اجرای کمپین‌های هوشمند مسئولیت اجتماعی احساسات مشتری را با شما همراه می‌کند و تاثیر شگفت انگیزی روی او دارد. اگر شیوه انجام کار درست نباشد و رنگ تبلیغات به خود بگیرد نتیجه معکوس دارد، پس قبل از انجام هر کاری مطالعه کنید و از متخصصان بازاریابی کمک بگیرید.

 

۶. صداقت را جدی بگیرید

اگر تمام اصول ارتباط با مشتری و نکات حفظ و نگهداشت او را رعایت کنید اما در رفتار و عملکرد شما کوچکترین نشانه عدم صداقت مشاهده شود اعتماد مشتریان را از دست می‌دهید و بازگرداندن اعتماد از دست رفته مثل آبی که رفته و به جوی باز نمی‌گردد بسیار سخت است. درصورتیکه به هر دلیل مشتری باید زمان بیشتری از آنچه تصورش را داشته منتظر بماند با او صادق باشید یا هر اشکالی در محصول به وجود آمد علت آن را با صداقت شرح دهید.

 

۷. از مشتری تشکر کنید

اینکه مشتری از بین رقبا شما را انتخاب کرده یک مزیت بزرگ است، رگ حیات هر کسب‌وکاری سرمایه است که از طریق مشتریان حاصل می‌شود، پس باید قدردان آن‌ها باشید و این قدرشناسی را با پیام تشکر و ارائه بهترین خدمات نشان دهید. تشکر از تمام مشتریان کار ساده‌ای نیست و برای تمام محصولات هم امکان پذیر نخواهد بود اما اگر کار شما به گونه‌ای است که این امکان وجود دارد از شانس خود استفاده کنید.

 

۸. باشگاه مشتریان داشته باشید و به مشتریان وفادار جوایز ویژه دهید

می‌توانید مشتریان خود را رتبه بندی کنید و برای آن‌ها که ارزش بیشتری برای شما دارند تخفیف‌های ویژه، جوایز خاص و امکانات اختصاصی که وسوسه انگیز باشد در نظر بگیرید. این راهکار ساده در جلب رضایت مشتری و تلاش او برای پیوستن به جمع مشتریان خاص شما نقش ویژه‌ای دارد. شاید کسب‌وکارهای کوچک امکان راه اندازی سایت و باشگاه مشتریان به صورت کلاسیک موجود آن را نداشته باشند اما شما می‌توانید با کمی خلاقیت باشگاه مشتریان اختصاصی و کم هزینه خود را داشته باشید، کمی فکر کنید حتما راهکارهای جالبی به ذهن شما خطور می‌کند.

 

۹. منطعف باشید

کسب‌وکارهای کوچک چابکی بیشتری دارند و در عین حال امکان انعطاف پذیری بالاتری نسبت به شرکت‌های بزرگ برای آن‌ها فراهم است از این قابلیت که می‌تواند مزیت رقابتی شما باشد نهایت استفاده را ببرید. امکان بازگشت کالا، گارانتی خاص و خدمات پس از فروش ویژه همه می‌تواند شما را از رقبا متمایز کرده و با حداقل هزینه بازگشت سرمایه خوبی برای شما به ارمغان آورد. انعطاف پذیری کار چندان پیچیده‌ای نیست ارائه راهکارهای اختصاصی به مشتریان یا ارسال محصول به هر مکان که بخواهند تاثیر زیادی در جلب رضایت آن‌ها دارد.

 

۱۰. از ظرفیت دیگران استفاده کنید

مشارکت و همکاری کسب‌وکارهای کوچک با یکدیگر می‌تواند راهکارهای ویژه‌ای در اختیار مشتریان قرار دهد که در جلب رضایت آن‌ها تاثیرات شگفت انگیزی دارد. شاید به تنهایی نتوانید خدمات ویژه‌ای به مشتریان خود بدهید اما با مشارکت با یک کسب‌وکار دیگر که خدمات مکمل شما را ارائه می‌دهد هر دو سود می‌کنید. مشارکت یک شرکت طراحی سایت با مجموعه ارائه تولید محتوا که خدمات مکملی ارائه می‌دهند برای مشتری جذاب است. اگر بخشی از پولی که مشتری به شما می‌دهد به خیریه خاصی اختصاص پیدا کند او با رضایت بیشتری هزینه‌ها را پرداخت کند.

 

پلنوین چه خدماتی برای حفظ و نگهداشت مشتری به کسب‌وکارهای کوچک ارائه می‌دهد؟

پلنوین یک سامانه نوبت دهی آنلاین است که اساس خدمات آن بر حفظ و نگهداشت مشتریان شما شکل گرفته است. امکان رزرو نوبت به صورت اینترنتی در وقت مشتری صرفه‌جویی می‌کند، مدت انتظار او را کاهش داده و در عین حال این قدرت را به او می‌دهد که در هر ساعت شبانه روز که تمایل داشته باشد نوبت مراجعه بعدی خود را بر مبنای انتخاب شخصی‌اش تعیین کند. امکان ارسال پیامک یادآوری زمان بعدی مراجعه و حفظ ارتباط با مشتریان در این سامانه برای شما فراهم شده.

اگر می‌خواهید بیشتر با پلنوین آشنا شوید و خدمات آن را بررسی کنید، همین الان می‌توانید در سایت ثبت نام کنید و به مدت ۱۴ روز به صورت رایگان از خدمات ما استفاده کنید.


این مطالب را هم حتما بخوانید:

راهنمای توسعه مراکز زیبایی: چگونه خود را از رقبا جدا کنیم؟

راهنمای توسعه مراکز پزشکی: چگونه خود از رقبا جدا کنیم؟

راهنمای جامع انتخاب سامانه نوبت دهی اینترنتی

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.