پلنوین
پلنوین ابزاری برای نوبت دهی اینترنی، مدیریت و آنلاین کردن هوشمند کسب‌وکار شماست

QR کد چیست و چطور آن را درست کنیم؟

0 267

QR کد یا بارکد دوبعدی اطلاعات مختلف را به صورت فشرده و در قالب یک کد قابل چاپ یا نسخه الکترونیک قابل نمایش روی یک دیوایس دیجیتالی در اختیار شما قرار می‌دهد. این سیستم مدت‌هاست جایگزین بارکدهای قدیمی شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد با این وجود شیوه استفاده از کیو آرکد و نحوه ساختن آن برای بسیاری افراد ناشناخته است و دوست دارند اطلاعات بیشتری در این خصوص بدست آورند. در این مطلب پلنوین به این موضوع پرداختیم و تلاش کردیم اطلاعات جامعی را با شما به اشتراک بگذاریم.

تعریف QR کد و مشخصات آن

QR کد مخفف عبارت (Quick Response) است و معنی رمز پاسخ سریع را می‌دهد. این کدها در قالب مجموعه‌ای از پیکسل‌ها قابل مشاهده است، طی سال‌های اخیر اغلب گوشی‌های هوشمند همراه می‌توانند این اطلاعات را بخوانند اما در گذشته برای خواندن آن‌ها به نصب اپلیکیشن‌های خاصی نیاز بود.

ظاهر QR کد شبیه مجموعه‌ای از مربع‌های مشکی است که روی یک صفحه سفید نمایش داده می‌شود. انواع اطلاعاتی مثل شماره تلفن، آدرس اینترنتی، نشانی، نام و هر اطلاعات هویتی که بخواهید با دیگران به اشتراک بگذارید در این کدها قابل تعریف هستند.

این کدها به دلیل آنکه به سرعت خوانده می‌شوند و حجم زیادی از اطلاعات (۴۰۰۰ کاراکتر و حتی بیشتر) را می‌توان در آن‌ها ذخیره سازی کرد، خیلی سریع عمومیت پیدا کرده، محبوب شدند. از این کدها می‌توان ‌برای کارهای مختلفی مثل به اشتراک گذاشتن کارت ویزیت الکترونیک استفاده کرد و علاوه بر انتقال اطلاعات برای مصارف تبلیغاتی هم کاربرد دارند.

کاربردهای QR کد

طی سال‌های اخیر کاربردهای جدیدی برای این کدها تعریف شده و هر روز موارد استفاده آن گسترده‌تر می‌شود در اینجا به برخی از رایج‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

کارت ویزیت الکترونیک و به اشتراک گذاری موقعیت مکانی

با ارسال و به اشتراک گذاری این کد می‌توان اطلاعات شرکت مثل شماره تماس، شماره فکس، آدرس سایت رسمی شرکت، لوکیشن و نام کامل آن را با دیگران به اشتراک گذاشت.

به اشتراک گذاری آدرس شبکه‌های اجتماعی

این روزها شبکه‌های اجتماعی برای مصارف مختلفی مثل آگاهی از برند، ارتباط بامشتری، معرفی محصولات و حتی فروش مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما می‌توانید آدرس صفحه شبکه‌های اجتماعی مختلف خود را در قالب کیو آر کد با دیگران به اشتراک بگذارید.

دانلود اپلیکیشن و نرم افزار

می‌توانید آدرس آخرین اپلیکیشن‌ها و نرم افزارهایی که طراحی کردید را در قالب یک QR کد با دیگران به اشتراک بگذارید و تعداد دانلود آن‌ها را بالا ببرید؛ به این ترتیب اپلیکیشن شما در اختیار جمع گسترده‌تری از افراد قرار می‌گیرد.

تبلیغات

به کمک این کدها می‌توانید اطلاعات مختلف در مورد محصول، کد تخفیف و فروش‌های ویژه خود را با دیگران به اشتراک بگذارید و درآمد بیشتری کسب کنید.

اضافه کردن شماره تماس به لیست تماس‌ها

یکی از قالبیت‌های کیو آر کدها این است که به کمک آن می‌توانید اطلاعاتی مثل شماره تماس، نام و نام خانوادگی خود را با دیگران به اشتراک بگذارید، آن‌ها هم با اسکن کردن کد بدون اینکه بخواهند کاری کنند می‌توانند اطلاعات تماس شما را در گوشی هوشمند خود ذخیره کنند.

درنهایت از این کدها می‌توان برای پرداخت سریع آنلاین، احراز هویت و حتی دانلود سریع موسیقی و کتاب‌های الکترونیک هم استفاده کرد.

نحوه ساخت QR کد

برای ساخت QR کدها ابزارهای رایگان مختلفی در دسترس شما قرار دارند. در اینجا به معرفی یکی از معروف‌ترین آن‌ها می‌پردازیم. qrstuff یک سایت جامع و کامل است که امکان ساخت کیو آر کد را به صورت رایگان در ۵ مرحله  و کمتر از ۳۰ ثانیه در اختیار شما قرار می‌دهد. مراحل کار به این ترتیب است:

۱. وارد سایت به آدرس www.qrstuff.com  شوید و نوع اطلاعاتی که می‌خواهید به اشتراک بگذارید را انتخاب کنید.

۲. ما آدرس سایت پلنوین را انتخاب کردیم و در این مرحله آن را وارد سایت می‌کنیم(هر فرمتی انتخاب کنید باید اطلاعات آن را وارد کنید.)

۳.   در این مرحله می‌توانید شکل نمایش کد و رنگ آن را انتخاب کنید یا لوگو مجموعه خود را وسط آن بگذارید.

۴. فرمت کیو آر کد را از میان گزینه‌های موجود انتخاب کنید.

۵. نوع QR کد را از بین دو گزینه پویا و ایستا انتخاب کرده و آن را دانلود کرده یا برای ایمیل خود ارسال کنید.

اگر عضو سایت شوید یا ورژن پولی آن را بخرید می‌توانید از سایر امکانات آن هم استفاده کنید. با مرورگر کروم، جستجوگر بینگ، QR Code Generator، ویندوز، آیفون و اندروید هم با چند گام ساده می‌توان کیو آرکد ساخت.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.