پلنوین
پلنوین ابزاری برای نوبت دهی اینترنی، مدیریت و آنلاین کردن هوشمند کسب‌وکار شماست

هزینه برگزاری وبینار چقدر است؟

0 236

وبینار یک فرصت بسیار عالی برای افرد و کسب‌وکارهایی است که ارزش افزوده‌ای به مشتریان خود ارائه می‌کنند تا به معرفی کالا و خدمات خود بپردازند. هزینه برگزاری وبینار متغییر است اما به سبب مزایای فراونی که دارد اغلب کسب‌وکارها از آن استفاده می‌کنند.  شما با برگزاری دوره‌های آموزشی آنلاین به کمک پلتفرم‌های ارائه دهنده وبینار می‌توانید به بازارهای جدید و مشتریان وفادار دست پیدا کنید و از طریق سمینار آنلاین یک رابطه قوی با مخاطب ایجاد کنید، به این ترتیب صدای برند شما به گوش همگان می‌رسد. برای دستیابی به این هدف باید وبیناری برگزار کنید که کیفیت خوبی داشته باشد و مخاطب به راحتی بتواند در آن حضور یابد. در این مطلب ویدومیت بررسی می‌کنیم هزینه برگزاری یک وبینار خوب به چه عواملی بستگی دارد. اگر وبینار را به اندازه کافی نمی‌شناسید، می‌توانید با مطالعه مطلب وبینار چیست اطلاعات کاملی در مورد این موضوع به‌دست آورید.

هزینه‌های سخت افزاری و نرم افزاری برگزاری یک وبینار کدام است؟

برای اینکه یک وبینار تاثیر گذار برگزار کنید باید سرمایه گذاری عاقلانه‌ای انجام دهید تا بتوانید هزینه تولید و ارائه وبینار مطلوبی که قصد برگزاری آن را دارید تامین کنید. این کار به سرمایه زیادی نیاز ندارد اما باید با دید واقع بینانه‌ای به هزینه‌ها داشته باشید. بیایید از جنبه‌های مختلف هزینه برگزاری یک وبینار را بررسی کنیم. یکی از مهم‌ترین هزینه‌های برگزاری یک سمینار آنلاین تامین تجهیزاتی است که به آن نیاز دارید.

۱. لپ تاپ

مهم‌ترین هزینه‌ بخش سخت افزاری مربوط به تهیه لپ تاپی است که به کمک آن بتوانید فایل‌های وبینار را آماده کرده و ارائه دهید. شما به یک لپ تاپ نیاز دارید که قبل، حین و پس از برگزاری وبینار بتوانید از آن استفاده کنید.

۲. وب کم

افرادیکه یک لپ تاپ مناسب در اختیار دارند نیازی به خرید وب کم نخواهند داشت اما اگر از PC برای ارائه استفاده می‌کنید، لازم است یک وب کم خریداری کنید. Logitech  یکی از برندهای معتبر این حوزه است که مدل‌های مختلفی ارائه می‌کند.

۳. میکروفن

وب‌کم‌ها معمولا یک میکروفن داخلی دارند که در اغلب مواقع کیفیت بالایی ندارد و برای یک ارائه خوب تهیه یک میکروفن حرفه‌ای ضروری است.

۴. نرم افزار برگزاری وبینار

بعد از اینکه سخت افزارهای لازم را تهیه کردید، نوبت انتخاب یک پلتفرم ارائه مناسب می‌رسد که اغلب بر مبنای تعداد شرکت کنندگان سمینار هزینه‌ای را دریافت می‌کنند یا درقبال نرم افزاری که در اختیار شما می‌گذارند هزینه‌ای به صورت ساعتی دریافت می‌کنند.

۵. ایجاد بستری برای معرفی وبینار و ثبت نام مشتریان

شما نیاز به یک صفحه اینترنتی دارید تا مشتریان شما بتوانند در آن ثبت نام کنند و هزینه وبینار شما را پرداخت کنند! شما نیاز دارید تا اطلاعات مشتریان خود را داشته باشید تا صورت نیاز بعد از برگزاری وبینار هم با آن‌ها ارتباط برقرار کنید و هم لینک وبینار خود را برای آن‌ها ارسال کنید!

چرا سرویس وبینار مهم است و هزینه آن‌ها چطور محاسبه می‌ شوند؟

اگر می‌خواهید یک وبینار موفق برگزار کنید، علاوه بر توجه به محتوا و کیفیت آن، باید یک نرم افزار قابل اعتماد برگزاری وبینار در اختیار داشته باشید. این نرم افزار باید سطح بالایی از خدمات مثل نمایش با کیفیت ویدیو، ابزارهای تعاملی و ارتباطی مناسب را در اختیار شرکت کنندگان قرار دهند. حتما لازم نیست از نرم افزارهای بسیار گران خارجی استفاده کنید. بلکه در کشور گزینه‌های مقرون به صرفه زیادی که از کیفیت مطلوبی هم برخوردار هستند، فعالیت می‌کنند.

در حال حاضر تعداد شرکت کنندگان هم‌زمان یک وبینار به دلیلی پهنای باندی که نیاز دارند، مهم‌ترین معیار محاسبه هزینه استفاده از نرم افزار هستند.

معیار بعدی مربوط به استفاده نرم افزار هست که بابت آن هم هزینه‌ای دریافت می‌شود. پلتفرم‌ها معمولا از شرکت کنندگان وبینار هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند.

سامانه‌های برگزاری سمینار آنلاین بر اساس محاسباتی که خودشان انجام داده‌اند و مقایسه خود و قابلیت‌هایشان با رقبای داخلی و خارجی اقدام به قیمت گذاری خدماتشان می‌کنند.

در حال حاضر برخی از این پلتفرم‌ها به دلیل پیشتازی در ارائه خدمات و سابقه طولانی‌تر هزینه بیشتری را دریافت می‌کنند، شما هنگام انتخاب با یک مقایسه ساده می‌توانید بهترین گزینه را برای خودتان انتخاب کنید.

هزینه اینترنت برای برگزاری وبینار چقدر است؟

برای برگزاری یک وبینار باید به اینترنت متصل باشید. هر چه سرعت ایننترنت شما بیشتر باشد، برای برگزاری رویداد بهتر است. به این ترتیب ریسک قطعی وبینار کمتر می‌شود و مخاطب با کیفیت بهتری می‌تواند به ارائه شما دسترسی داشته باشد. این به آن معنا نیست که باید گران‌ترین اینترنت را خریداری کنید، بلکه به این مفهوم است که با توجه به  تعداد شرکت کنندگان وبینار و محتوایی که قصد اشتراک گذاری آن را دارید (مثلا آیا در ارائه شما نمایش فیلم، اسلاید، پاور پوینت و… وجود دارد یا خیر)، می‌توانید سرعت اینترنت مورد نیاز خود را مشخص کنید. اگر اتصال اینترنت شما در حال حاضر به اندازه کافی سریع نیست، خدمات چند شرکت را مقایسه کنید و بهترین را برای خود انتخاب کنید. امروزه اینترنت فیبر نوری در سراسر جهان با قیمت مناسبی ارائه می‌شود.

فراموش نکنید سرعت اینترنت برای شرکت کنندگان وبینارها از اهمیت کمتری برخوردار است و آن‌ها با یک سرعت متوسط اینترنت و یک لپ تاپ معمولی به راحتی می‌توانند در سمینار شرکت کرده و از مباحث مطرح شده در آن استفاده کنند.

برای بازاریابی و فروش وبینار چه هزینه‌هایی باید پرداخت کرد؟

اگر شخصی نباشد که وبینار شما را مشاهده کند، خلق یک محتوای عالی بی‌فایده خواهد بود. به همین دلیل باید یک برنامه مدون و دقیق بازاریابی برای وبینار خود تدوین کنید. بودجه برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی خود را مشخص کنید و بر آن اساس به معرفی وبینار در بین جامعه هدف بپردازید. ابزارهای تبلیغاتی متنوعی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید. برخی از این ابزارها مثل شبکه‌های اجتماعی (توییتر، لینکدین  و…) رایگان هستند و هزینه زیادی ندارند اما برخی دیگر مثل رپورتاژ آگهی، تبلیغ در کانال‌های تلگرامی و گروه‌هایی که جامعه هدف در آن فعال هستند نیاز به پرداخت هزینه تبلیغات دارد. برخی از تبلیغات دیگر مثل قراردادن بنرهای تبلیغاتی در سایت‌های مختلف، کمپین‌های تبلیغاتی کوگل ادز یا فیس بوک هزینه دارند.

ارسال پیامک و ایمیل معرفی وبینار، تایید ثبت نام، تشکر و سایر پیام‌های ضروری که به تناسب باید برای بازاریابی وبینار ارسال شود هم هزینه‌هایی را برای برگزار کننده دارد.

شاید در نگاه اول ارسال ایمیل رایگان به نظر برسد اما اگر از پلتفرم‌های ویژه ارسال گروهی ایمیل استفاده کنید، باید برای ایمیل‌هایی با تعداد بالا هزینه بپردازید.

حتما بخوانید: 

هزینه یک تیم برگزار کننده وبینار چقدر است؟

همه وبینارها لزوما به تیم برگزار کننده نیازی ندارند اما کنفرانس‌های آنلاین بزرگ با بیش از ۱۰۰ شرکت کننده و چند ارائه دهنده نیازمند هماهنگی و امور اجرایی مختلفی است که برای برگزاری آن باید یک تیم متخصص داشته باشید. استفاده از خدمات این افراد هزینه‌هایی را ایجاد می‌کند.

برای یک مدرس که دوره‌های آنلاین برگزار می‌کند در اختیار داشتن تیم اجرایی ضروری نیست، اما یک موسسه آموزشی که به صورت پیوسته دوره‌های آنلاین برگزار می‌کند تیم اجرایی لازم دارد.

یک کنفرانس رایگان معرفی محصول به تیم بزرگی نیاز ندارد اما اگر هدف گذاری کلانی دارید اجرای امور به تیم نیاز دارد.

معمولا گرافیست، کارشناس تولید محتوا، گوینده مهمان و دیجیتال مارکتر افرادی هستند که به برگزاری یک وبینار حرفه‌ای کمک می‌کنند.

داشتن یک سخنران مهمان برای وبینار ضروری نیست اما گاهی برای معرفی یک کالا یا خدمت خوب است از یک متخصص شناخته شده کمک بگیرید که به برند شما اعتبار بدهد. بسیاری افردا برای برگزاری وبینار از یک مجری متخصص هم استفاده می‌کنند.

آیا واقعا لازم است همه این هزینه‌ها را بپردازید؟

پاسخ منفی است، تمام هزینه‌هایی که در بالا ذکر شد برای برگزاری یک سمینار آنلاین بزرگ، با چندین ارائه دهنده و شرکت کنندگان زیاد قابل استفاده است. شما به تنهایی هم می‌توانید برای وبینار خود بازاریابی آنلاین انجام دهید یا برای برگزاری از تجهیزاتی در اختیار دارید مثل لپ تاپ، هدفن و اسپیکر خود استفاده کنید.

هرچه تجهیزات شما حرفه‌ای‌تر باشند و از متخصصان بیشتری کمک بگیرید قطعا کیفیت برگزاری وبینار بیشتر می‌شود و در وبینارهای پولی می‌توانید مبلغ بیشتری از شرکت کنندگان دریافت کنید.

اگر در اول راه برگزاری وبینار هستید، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است از سامانه برگزاری وبیناری استفاده کنید که خدمات جامعی مثل ارسال ایمیل و پیامک، بازاریابی وبینار و نرم افزار جامعی را در اختیار شما قرار دهد. به این ترتیب هزینه برگزاری کنفرانس آنلاین به میزان قابل توجهی کاسته شده و می‌توانید آن را به صورت مقرون به‌صرفه برگزار کنید.

هزینه میزبانی یک وبینار بسیار متغییر است، سرمایه‌ای که شما برای برگزاری یک وبینار نیاز دارید به عوامل مختلفی مثل لپ تاپی که در اختیار دارید، سامانه برگزاری وبیناری که از آن استفاده می‌کنید، یا تعداد ارائه دهندگان وبینار بستگی دارد. تعداد شرکت کنندگان و زمان برگزاری رویداد هم در هزینه‌ها تاثیر گذار هستند. مهم‌ترین چیز این است که با دقت برنامه ریزی کنید تا بتوانید بودجه خود را به بهترین شکل مصرف کنید.

تفاوت وبینار رایگان و پولی در چیست؟

عامل دیگری که در هزینه برگزاری وبینار تاثیر می‌گذارد این است که آیا تصمیم دارید وبینار را به صورت رایگان برگزار کنید یا هدف نهایی شما از برگزاری این رویداد کسب درآمد است.

توصیه غالب این است که وبینارهای تجاری و مرتبط با کسب‌وکار را به صورت رایگان برگزار کنید. هنگامی که از مردم می‌خواهید وقت ارزشمند خود را برای شرکت در وبینار شما صرف کنند، آخرین کاری که می‌خواهید انجام دهید ایجاد یک مانع پولی است. صفحه ثبت نام وبینار فرصتی برای جذب سرنخ است و شما باید تا آنجا که امکان دارد افراد بیشتری را به لیست خود اضافه کنید. با این حال اگر به فکر کسب درآمد ازطریق برگزاری وبینار هستید، نوع خاصی از وبینارها است که می‌توانید برگزار کنید.

وبینارهای آموزشی همیشه طرفداران خاص خود را دارند و افراد زیادی حاضرند برای یادگیری مباحث جدید هزینه کنند. دوره‌های آنلاین مختلفی هم که بر بستر نرم افزارهای برگزاری وبینار ارائه می‌شوند معمولا پولی هستند.

افرادیکه که برای شرکت در یک وبینار پول پرداخته‌اند یک مزیت نسبت به شرکت کنندگان دیگر دارند و آن این است که به سبب هزینه‌ای که پرداخته‌اند وقت شناس‌تر هستند، به موقع در وبینار حاضر می‌شوند و مشارکت بیشتری در برگزاری کنفرانس آنلاین دارند.

تعداد شرکت کنندگان وبینارهای رایگان معمولا بیشتر از افرادی است که در کنفرانس‌های آنلاین پولی شرکت می‌کنند. قطعا برگزار کنندگان وبینارهای رایگان به سبب برند سازی و به دست آوردن سرنخ (Lead) مزایای زیادی را به دست می‌آورند که با تبلیغات مستقیم و سنتی نمی‌توان به آن‌ها دست یافت.

 

ایجاد وبینار رایگان چگونه امکان پذیر است؟

وقتی در یک سالن تخصصی رویدادی را برگزار می‌کنید و مخاطب در سالن حاضر شده، محیط زیبا را می‌بیند و فرصت شبکه سازی در اختیار دارد، شرایط بسیار متفاوت است تا زمانیکه مخاطب در دفتر یا خانه خود نشسته ودر حال خوردن قهوه روزانه از طریق لپ تاپ وبینار شما را مشاهده می‌کند. درک این تفاوت‌ها کلید برگزاری یک وبینار موفق است.

شما باید در یک وبینار رایگان، اطلاعاتی را به مخاطب ارائه دهید که به آن نیاز داشته باشد، انتخاب موضوع مهم‌ترین گامی است که هنگام برگزاری یک رویداد بر می‌دارید و باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.

 آن‌ها که می‌خواهند یک دوره گران قیمت آنلاین را برگزار کنند باید ابتدا چند وبینار با موضوعات جذاب و شگفت‌انگیر را به صورت رایگان برگزار کنند، سپس وعده تکمیل این اطلاعات را در وبینارهای آینده بدهند، آنگاه مخاطب حاضر می‌شود برای شرکت در این وبینار هزینه بپردازد.

پلتفرم‌ها معمولا هزینه زیادی برای برگزاری رویدادهای رایگان دریافت نمی‌کنند، به همین دلیل شما با دغدغه کمتری می‌توانید وبینار خود را برگزار کنند.

هزینه شرکت در یک وبینار چطور تعیین می‌شود؟

مردم برای شرکت در یک وبینار چقدر حاضر هستند هزینه کنند، این یک سوال بسیار مهم است که در قیمت گذاری وبینارها نقش اساسی دارد. متغییرهای بسیاری در تعیین هزینه یک وبینار تاثیرگذار هستند که در اینجا به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • آموزش شما چقدر تخصصی است؟
  • مشتریان چقدر به شما یا برندتان وفادار هستند؟
  • اطلاعاتی که به مخاطت ارائه می‌کنید در دسترس مخاطب قرار دارد یا خیر؟
  • آیا محتوای شما یک موضوع ترند است که مردم علاقه‌مند هستند در مورد آن بیشتر بدانند؟
  • آیا شما در حوزه کاری خود به عنوان یک متخصص شناخته می شوید و میزان شهرت شما چقدر است؟
  • آیا از کارشناسان متخصص به عنوان مجری همراه استفاده می‌کنید؟
  • آیا مجریان همکار شما شناخته شده‌اند و مورد توجه مخاطبان هستند؟
  • ارائه محتوای شما چند ساعت طول می‌کشد؟
  • آیا مخاطب شما از اطلاعات ارائه شده منفعت مالی مستقیم (یا غیرمستقیم) بدست می‌آورد؟
  • آیا مخاطبان شما هدیه های ملموسی مانند دسترسی رایگان به محتوای اضافی، جزوات قابل دانلود، الگوها، مشاوره مستقیم رایگان و… دریافت می‌کنند؟

حقیقت این است که در برخی از تخصص‌ها و رشته‌های خاص مثل برنامه نویسی که مخاطب آن متخصصان کامپیوتر هستند و با اینترنت و آموزش آنلاین به خوبی آشنایی دارند برگزاری وبینار و جذب مخاطب بسیار ساده است. در مقابل برگزاری وبینار در برخی رشته‌ها که مخاطبان آن چندان با این محیط آشنا نیستند کمی دشوارتر است و به آموزش و اطلاع رسانی نیاز دارد.

در سال‌های اخیر هر روز به تعداد شرکت کنندگان وبینارها اضافه می‌شود و در دوران همه گیری کرونا اهمیت آن برای تعداد بیشتری از افراد آشکار شده، انتظار می‌رود طی سال‌های آینده و با بهبود زیرساخت‌های اینترنتی این مخاطبان چند برابر شوند.

درآمد وبینار برگزار کردن چقدر است؟

برای کسب درآمد از طریق وبینار باید این کار را به صورت یک سرمایه گذاری بلند مدت ببینید، در کوتاه مدت نمی‌توان از طریق برگزاری وبینار درآمد بالایی به دست آورد. شما باید چند سمینار آنلاین با کیفیت را رایگان برگزار کنید، سپس به فکر کسب درآمد باشید.

برگزاری وبینار به شما این امکان را می‌دهد که به تعداد بیشتری از مخاطبان در سراسر کشور دسترسی داشته باشید.  همچنین دیگر احتیاجی نیست برای برگزاری یک دوره، چند ساعت رانندگی کنید و سر کلاس حاضر شوید. برگزاری یک وبینار به میزان قابل توجهی در هزینه‌های برگزاری رویداد صرفه جویی خواهد کرد.

وبینار را یک بار برگزار می‌کنید و می‌توانید از طریق فروش ویدیوهای آن چند بار کسب درآمد کنید. به این ترتیب به یک منبع کسب درآمد پایدار دست پیدا می‌کنید. نکته‌ای که وجود دارد این است که ممکن است در حوزه کاری خودتان چندین رقیب داشته باشید و برای اینکه بتوانید سهم خود را از بازار به دست آورید باید محتوای اختصاصی تولید کنید و یک برنامه بازاریابی دقیق و مدون داشته باشید.

بسیاری افراد وبینارهای معمولی برگزار می‌کنند که نمی‌توانند عده زیادی مخاطب جذب کنند به این ترتیب ناامید می‌شوند و از ارائه محتواهای جدید انصراف می‌دهند. رمز موفقیت شما ارائه وبینارهای تخصصی خوب و بازاریابی صحیح برای آن است که به مرور زمان می‌تواند به یک منبع درآمد ثابت تبدیل شود.

مدت زمان یک وبینار چقدر باید باشد؟

بسیاری می‌پرسند یک وبینار خوب و موفق چقدر باید طول بکشد؟ پاسخ این سوال روشن نیست و به موضوع کنفرانس آنلاین و بسیاری عوامل دیگر بستگی دارد.

حداکثر زمانی که برای برگزاری یک رویداد توصیه می‌شود ۹۰ دقیقه است و شما می‌توانید در پایان وبینار مدتی را هم به پرسش و پاسخ اختصاص بدهید.

برای دوره‌های آنلاین توصیه می‌شود که مباحث را به جلسه‌های ۹۰ دقیقه‌ای تقسیم کنید و در طول جلسه زمانی را برای استراحت اختصاص دهید.

رویدادهای ۴۵ تا ۶۰ دقیقه‌ای هم برای معرفی یک محصول یا شیوه استفاده از آن بسیار مناسب است. چت آنلاین به شرکت کنندگان این امکان را می‌دهد که در طول مدت وبینار سوال‌های خود را مطرح کنند به همین دلیل لازم است زمان خود را مدیریت کنید و اگر تعداد سوالات بیشتر از حد انتظار شما بود، پاسخ دادن به آن را به آخر جلسه موکول کنید.

پیش از برگزاری، سرفصل‌های مطالب را معرفی کنید تا مخاطب بداند قرار است با چه چیزی روبه‌رو شود و از پرسیدن سوال‌های اضافی پرهیز کند.

آیا می‌توان وبینار را به صورت اختصاصی و برای افراد خاصی برگزار کرد؟

شما می‌توانید وبینار را به صورت اختصاصی و برای شرکت کننده‌های خاصی که مد نظرتان است برگزار کنید. به این ترتیب لینک اختصاصی‌ای در اختیار شما قرار می‌گیرد که می‌توانید برای شرکت کنندگان مد نظر خود ارسال کنید و از آن‌ها دعوت کنید در زمان مقرر در وبینار شرکت کنند.

وبینارهایی که برای آموزش درون سازمانی یا ارتقای دانش کارکنان یک شرکت برگزار می‌شود را می‌توان به صورت اختصاصی یا خصوصی برگزار کرد.

در دوران فاصله گذاری اجتماعی برگزاری کلاس‌ها، وبینارها و جلسات به صورت غیر حضوری و آنلاین بهترین گزینه‌ای است که به شما کمک می‌کند به اشتراک گذاری دانش بپردازید.

بهتر است چند روز قبل از برگزاری وبینار صفحه اختصاصی آن را ایجاد کنید و به تک تک شرکت کنندگان ایمیل دعوت بزنید و در زمان مقرر لینک شرکت در وبینار را برای آن‌ها ارسال کنید.

در حال حاضر سامانه‌های مختلفی خدمات برگزاری وبینار ارائه می‌کنند، شما فقط زمانی می‌توانید وبینار اختصاصی برگزار کنید که اطمینان حاصل کنید سامانه‌ای که انتخاب کردید این خدمات را ارائه کند.

وبینار اختصاصی برای افرادیکه قصد برگزاری دوره‌های آنلاین گران قیمت را دارند هم بسیار کاربردی است.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.