پلنوین
پلنوین ابزاری برای نوبت دهی اینترنی، مدیریت و آنلاین کردن هوشمند کسب‌وکار شماست

تفاوت بازاریابی کالا و خدمات چیست؟

0 728

همه افراد در طول زندگی خود به کالا و خدمات مختلفی نیاز دارند، اما این دو از نظر ماهیت، کارکرد و شیوه انتخاب متفاوت هستند. بازاریابی علم شناسایی نیازهای مشتری و برآورده کردن آن‌ها از طریق مبادلات است. نیازهایی که مشتری هنگام خرید یک کالا دارد با زمانی که قصد استفاده از خدمت خاصی را دارد متفاوت است. شما به عنوان مدیر یک کسب‌وکار یا بازاریاب باید تفاوت بازاریابی کالا و خدمات را بشناسید، در غیر این صورت ممکن است در تدوین استراتژی‌های بازاریابی مرتکب اشتباه شوید. در این مطلب پلنوین تفاوت بازاریابی برای کالا و خدمات مختلف توضیح داده شده، پیشنهاد می‌کنیم ما را همراهی کنید.

تفاوت محصول و خدمت در چه چیزهایی است؟

تفاوت محصول و خدمات را در موارد مختلفی می‌توان بررسی کرد، در اینجا به ۴ تفاوت اصلی این دو اشاره می‌کنیم.

۱. کالاها معمولا همگی موجودیت فیزیکی دارند و می‌توان ابعاد و اندازه آن را به وضوح مشاهده و بررسی کرد، این درحالی است که خدمات معمولا جنبه فیزیکی کمتری دارند، به عبارت ساده‌تر بیشتر کیفی هستند و شما نمی‌توانید خدمات را در یک مکان مشخص انبار کرده یا آن‌ها را شمارش کنید. به این ترتیب کار بازاریاب خدمات برای متقاعد کردن مشتری و نشان دادن مزایای خدمات به مراتب سخت‌تر از بازاریاب کالا است.
۲. کالاها ممکن است به محض تولید یا خرید مصرف نشوند و تولید کننده می‌تواند به دلایل مختلفی تا زمان عرضه محصول خود را نگهداری کند اما خدمات قابل نگهداری نیست، شما نمی‌توانید خدمت را در یک‌جا مترکز کنید و شاید لازم باشد دفاتر مختلفی برای ارائه خدمات خود راه اندازی کنید.
۳. تدوین استاندارد برای کالاهای مختلف بسیار ساده‌تر از خدمات است، این درحالی است تعریف استاندارد برای خدمات گاهی غیر ممکن به نظر می‌رسد. عوامل مختلفی که روی تولید اثرگذارند قابل کنترل هستند، این درحالی است که کنترل عوامل تاثیر گذار بر خدمات دشوار است.
۴. بسیاری از کالاها تاریخ مصرف دارند و در صورتی‌که به موقع استفاده نشوند، فاسد می‌شوند اما خدمات معمولا چنین ویژگی‌ای ندارند و در طولانی مدت قابل استفاده هستند. بنابراین بخشی از کار تولید کننده خدمات ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا است، در غیر این صورت محصول تولید شده ممکن است از بین برود، اما تولید کننده خدمات کمتر با چنین مشکلی دست به گریبان است.
با نگاهی گذرا به این تفاوت‌ها مشاهده می‌کنید که بازاریابی برای یک کالا قطعا با یک خدمت متفاوت خواهد بود و شاخص‌هایی که روی انتخاب مشتری تاثیرگذار است هم متفاوت است.

تعریف شاخص های کیفیت کالا و خدمات چه تفاوت‌هایی دارند؟

تعریف شاخص‌های کیفیت کالا و خدمات به دلیل تاثیر مستقیمی که روی رضایت مشتری و فروش دارند بسیار مهم هستند، مدیران با تدوین این شاخص‌ها می‌توانند دید دقیق‌تری نسبت به وضعیت خود در بازار داشته باشند و بسته به وضع موجود، سیاست‌ها و استراتژی خود را تدوین کنند.
در بازار رقابتی امروز تولید کالا و خدمات منطبق با استانداردها و شاخص‌های تعریف شده بر فرآیند کنترل کیفیت محصول و فروش بیشتر تاثیر مستقیم دارد.
تعریف شاخص‌های کیفیت کالاهای مختلف ساده‌تر از خدمات است و به دلیل نامحسوس بودن خدمات دستیابی به این شاخص‌ها نیازمند بررسی دقیق و نگرش متفاوتی است.
می‌توان تعریف‌های مختلفی از کیفیت ارائه کرد اما آن چیزی که در تعریف شاخص‌های کیفیت کالا و خدمات مشترک است، دستیابی به چیزی است که مشتری می‌پسندد یا طلب می‌کند.
کالاهای باکیفیت اعتبار برند را افزایش داده، بهره وری تولید کننده را بالا می‌برد و ضمن افزایش شانس صادرات، فروش را به مقدار قابل توجهی بیشتر می‌کند. به همین دلیل تدوین شاخص‌های کیفیت کالا و خدمات اهمیت دارد.
تدوین این شاخص‌ها برای خدمات بسیار سخت‌تر و پیچیده‌تر از کالاها است چرا که باید شاخص‌ها به نحوی تدوین شود که به صورت جامع تمام ابعاد خدمت را در بر بگیرد و از سوی دیگر قابل اندازه گیری باشد.
در این زمینه کسب‌وکارهای مختلف اقدامات موثری انجام داده‌اند و برای بیشتر خدمات شاخص‌های کنترل کیفیت خوبی تدوین شده است

 

 بازایابی خدمات با چه چالش‌هایی روبه‌رو است؟

بازاریابی خدمات به مراتب سخت‌تراز کالاها است، ثبت خدمات به سادگی کالاها نیست و این امر شما را در مقابل رقبایی که ممکن است خدمات شما تقلید کنند، آسیب پذیر می‌کند. از سوی دیگر کارکنان تاثیر چشم گیری در ارائه خدمات دارند، به عبارتی کارکنان معرف خدمات شما هستند این درحالی است که هنگام تولید یک کالا یا محصول خاص نقش کارکنان کمرنگ‌تر بوده و جایگزین کردن کارکنان به مراتب ساده‌تر است.
تعاملات انسانی در بازاریابی خدمات نقش کلیدی دارد و ارتباط کارکنان و مشتری به مراتب با چالش‌های بیشتری همراه است.
از سوی دیگر خدمات باید از نظر بعد زمانی و مکانی به محل عرض و فروش نزدیک باشند، برخلاف یک کالا که ممکن است در یک شهر یا کشوری تولید شود و در جای دیگری به فروش برسد، نمی‌توان خدمات را در زمان یا مکان دوری تولید و عرضه کرد.
در نهایت تولید انبوه خدمات امری غیر قابل تصور است این درحالی است که کالا را می‌توان در مقیاس‌های بزرگ تولید کرده و به فروش رساند.

پلنوین چه خدماتی در خصوص بازاریابی کالا و خدمات ارائه می‌کند؟

پلنوین یک پلتفرم جامع نوبت دهی آنلاین است که انعطاف پذیری بالایی دارد و برای نوبت دهی متقاضیان کالا و خدمات مختلف قابل استفاده است. این سامانه شما را به صورت ۲۴ ساعته در دسترس مشتریان قرار می‌دهد و به کمک پیامک و ایمیل زمان بعدی مراجعه کننده به محل کسب‌وکار شما اطلاع رسانی می‌کند.
با استفاده از این سامانه برای همیشه با بی‌نظمی در محیط کار خود خداحفظی کنید و ضمن افزایش بهره وری کارکنان از بروز خطاهای انسانی در امر نوبت دهی پیشگیری کنید. پلنوین بازاریابی کالا و خدمات شما را متحول کرده و میزان فروش شما را افزایش می‌دهد.
اگر قصد راه اندازی سامانه نوبت دهی آنلاین برای کالا و خدمات خود را دارید همین الان در سایت پلنوین ثبت نام کنید و به صورت رایگان ۱۴ رو از این خدمات استفاده کرده تا با امکانات آن آشنا شوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.